opti 5

Uitrusting Optimist

 

Waar moet een optimist aan voldoen

Er zit een groot verschil in Optimisten. De optimisten die over het algemeen bij de zeilscholen gebruikt worden zijn geen wedstrijdboten. Vaak kan het zeil niet getrimd (gesteld) worden en zijn ze vaak zwaarder. 

Voor de optimist "groen" (beginnende ) zeilers is een wedstrijd boot niet verplicht. wel zijn er een aantal zaken verplicht om in alle boten aanwezig te hebben. 

Over het algemeen stroom je na een jaar als optimist Groen zeiler door naar de Benjamin of Junior zeiler. Vanaf dat moment is het om mee te kunnen komen met de rest wel van belang dat je over een wedstrijdoptimist beschikt.

 
optimist-tekening
 
windvaan-optimist
 

Windvaantje

Een windvaantje in de top van de mast is noodzakelijk om het zeil bovenin de top vast te zetten. Met het vaantje kan goed de windrichtging in de gaten gehouden worden.

 
 

Luchtkussens

In een wedstrijdoptimist zitten geen luchtkamers, maar luchtzakken. Deze zakken zorgen voor het drijfvermogen van de boot. Zorg dat de luchtzakken altijd goed zijn opgeblazen. Op warme dagen zet warmt echter ook de lucht in de zakken op en zal de lucht uitzetten. Zorg er voor dat op de warme er wat lucht uit de zakken wordt gelaten anders zullen de zakken uit elkaar klappen.

luchtzakken
hoosblikken
 

Hoosblikken

In een optimsit moeten altijd twee grote hoosblikken aanwezig zijn. Deze moeten met elastieken (1,5 tot 2 meter) aan de binnenkant van de optimist te zijn gebonden (bv aan het elastiek van de zwaardkast of aande banden van de luchtkussens aan de zijkant).

Wanneer een optimist is omgegaan en ze hebben hem weer overeind dan zit  de optimist vaak vol met water. Om ze snel mogelijk weer aan de wedstrijd mee te kunnen doen is het noodzaak dat deze zo snel mogelijk weer leeg is. Want water in de boot betekend  een zwaardere boot en minder snelheid.

 
 

Peddel

In een optimsit moeten altijd twee een peddel aanwezig zijn. Mocht de wind weg vallen of je materiaal pech hebben dan moet je altijd weer terug kunnen komen.

peddel
 
drijvende-sleeplijn

Drijvende sleeplijn

In een optimist moeten altijd een drijvende sleeplijn aanwezig zijn. U zult zich wel afvragen waarom drijvend. De optimisten worden met regelmaat met meerdere bootjes in een sleep getrokken, bv. wanneer de wind weg valt,  we door smal vaarwater moeten of het wedstrijdgebied te ver weg is. Wanneer de sleeplijn drijft kunnen de kinderen hem makkelijjker pakken wanneer hij in het water ligt. Maar ook komt een drijvende sleeplijn minder makkelijk in de motor van de rib.

De sleeplijn mag niet door het oog aan de voorkant van de optimist bevestigd worden. Je maakt middels een paalsteek een lus aan het uiteinde van de lijn en deze bevestig je om de mast, middels een begeleidend lijntje door het oog aan de kop van de optimist wordt hij over het midden van de boot begeleid bij het slepen.

Belangrijk is dat er geen knopen in de sleeplijn zitten. Wanneer hij niet gebruikt wordt zal in de punt van de optimist liggen.

 

Mastborg

Om te zorgen dat de mast niet uit de optimist kan bij het omslaan wordt onder het bankje de mast vast gezet met een mastborg. Om hem makkelijk lost te kunnen trekken is het handig om een  lijntje aan het oog te bevestigen. 

mastborg
quickrelease
 

Quick release

Het is van belang dat de schoot heel snel kan worden los gekoppeld van de giek (bv voor bij het aanleggen).

Dit gebeurd door middel van een Quick Release. Met een simpele ruk wordt de sluiting geopend. Aangezien het oogje vaak erg klein is, is het ook hier handig om een een lusje van een lijntje aan te maken.